A fejlécet köszönöm szépen Nikola G.-nek!

2014. február 14., péntek

A lány és a farkas / filmkritika #1 /


Tartalom:
Valerie meg akar szökni. Szeret egy fiút, de a szülei egy ismerős család gazdag fiának szánják. Ám azon a napon, amikor a fiatalok nekivágnának az erdőnek, holtan találják Valerie nővérét. A tettes valószínűleg az a vérfarkas, aki régóta a falujukat körülvevő sötét erdőben él.
A fenevad mostanáig megelégedett a helybeliek neki szánt ajándékaival. De felkelt a vérvörös telihold, és a farkas többre vágyik. Újabb és újabb áldozatokat szed, még akkor is, ha tudja, kivívja az emberek haragját.
A falusiak a híres vérfarkasvadászhoz fordulnak segítségért, aki azt állítja: a farkas nappal a faluban élhet. Már csak az a kérdés, ki az.
Valerie sejti, hogy olyasvalaki lehet, aki nagyon közel áll hozzá. Ez teszi őt egyszerre gyanúsítottá, a következő lehetséges áldozattá és csalétekké is.
Kategória: Fantasy
Eredeti cím: Red Riding Hood
Filmhossz: 100 perc
Szereplők: 
Valerie - Amanda Seyfried
Peter - Shiloh Fernandez
Henry - Max Irons
Solomon atya - Gary Oldman

Kritika:
Legelsőnek talán a filmes plakátokra térnék ki, amolyan előszó képen. Találkoztam párral, azonban a tetszésemet talán az itt csatolt nyerte el a legjobban. Egynémelyek horrorisztikusabb hatást adnak, mint amilyen a film valójában.
Mielőtt megnéztem volna a filmet, elolvastam a hozzá tartozó könyvet. A kötet után kíváncsian kezdtem neki a filmesített változatnak, mivel úgy gondoltam, hogy kellő fantáziával és számítógépes effektusokkal egy egész jó kis alkotást lehet összehozni. Igazából a negatívumot a végére akartam tartogatni, de mivel már a legelején találkoztam egyel, ezért ide építem bele.
Tisztában vagyok vele, hogy ha a megfilmesített könyvek minden oldalát eljátszanák a színészek, akár fél napos remekműveket is gyártatának, éppen ezért csak a lényeget emelik ki. Na de ennyire? Vártam volna, hogy egy kicsit több jelenet legyen a könyvben megemlített gyerekkoráról, ahol Peter-rel igazán közel álltak egymáshoz. Hiányoltam Peter nagy felbukkanását, a megszökést a táborhelyről, az esti kis kalandot, és több dolgot Lucie-ről. Valerie nővéréről semmit nem tudunk meg, csak annyit, hogy vonzódott Henry-hez. Már az első pár percben meghal, és még azelőtt kiírják a filmből, mielőtt egyáltalán megjelent volna.
Mondhatni, hogy ezután a foghíjas kezdés után a film egy kicsit beindul, szintén futóléptekben. Alig kezdtem el nézni, már felbukkant Solomon atya, s elkezdődött a hajtóvadászat a Farkas után. Örültem neki, hogy Farkast nem egy horrorfilmbe illő eltorzult és ijesztő szörnyetegként ábrázolták. Szintén díjaztam, hogy az egyes gyilkolásokat nem mutatták meg képkockánként, bár néhány ember halálát szívesen és élvezettel néztem volna végig részletesen(Solomon atya).
Ahogy a film elért a legizgalmasabb ponthoz, ahol Valerie-t sikeresen megszökteti Henry és Peter, a néző találgatni kezd, hogy vajon ki elég gyanús ahhoz, hogy a Farkas szerepébe beleilljen. Engem igazán meglepett a vége, bár ez a könyvolvasásra igaz, hiszen a film nézése közben már mindent tudtam. Nem gondoltam volna, hogy ez az illető lesz az erős és megállíthatatlan gyilkológép Farkas.
Azzal a bizonyos csak félig beteljesült "Happy End"-el sem vagyok megelégedve. Nem csak azért, mert Peter arra kényszerül, hogy elhagyja Valerie-t, hanem mert egyáltalán Peter az a személy, aki főhősnőnk mellett van. Fogalmam sincs miért, valamilyen megmagyarázhatatlan okból, de teljesen Henry párti lettem. Ettől függetlenül beletörődtem, elfogadtam, s bár így sem tetszett. Kicsit hasonlított nekem az Éhezők Viadala trilógia legvégére. A két fő karakter azért gürizik egy egész történeten keresztül, hogy aztán fellélegezhessenek, de valójában mégsem. Nem adatik meg nekik a teljes boldogság, jelent esetben a farkasharapás miatt, ami Peter karján díszeleg. Az is zavaros volt, hogy Valerie kezében egyértelműen a közös gyerekük van a legvégén, de hogyan került oda? nem szándékozom szexuális felvilágosítást és szülési folyamatokat magyarázni. A könyvben említés sincs róla, és kicsit olyan, mintha a rendező szerette volna kitölteni azt a 100 percet, ezért egyik reggel azzal az ötlettel kelt fel, hogy tegyünk be a finisbe egy édes kisbabát Valerie kezébe, miközben szerelmeseink egymást nézik (Peter farkas képében), hogy a néző egy kicsit gondolkozzon a Miért?-eken, és gondolja tovább a történetet, ahogyan ő szeretné. Ez részben plusz és mínusz pont is. Engem kicsit összezavart, de ízlések és pofonok.

A legnagyobb csalódásomat a végére hagytam, méghozzá a magyar hangot. Az én hibám, hogy szinkronosan néztem meg: feliratosan kellett volna. Az, aki a magyar szinkronhang, biztosan nem érzi át teljesen a szerepét, talán azért, mert egy stúdióban áll egy helyben és felolvassa a kezébe adott szöveget, de szerintem egy kicsit rá kellene hangolódnia előtte, ugyanis Valerie a legelején teljesen megrendül testvére holtteste láttán, azonban magyarul ez úgy hangzik, hogy "Úristen, ne! Nem! Lucie!" olyan vontatott hangon, mintha Valerie éppen sajtburgert majszolna a közeli McDonalds-ban. Szerintem egy csöppet kiábrándító.

Színészek:
Hmm.. Elég vegyes érzelmeket tapasztaltam, mikor megláttam a szereplőket alakító színészeket.
A Valerie-t alakító Amanda-val semmi problémám: már a Mamma Mia korszakában is nagyon szerettem. Neki való az olyan szerep, ahol félni, rettegni kell valamitől, hiszen tökéletesen el tudja játszani ezeket az érzelmeket. Engem megnyert az alakításával.
Max (Henry) számomra olyan megosztó volt. Néhol annyira ráillett a szerep, de máshol viszont egyáltalán nem. Különösebb problémám nem akadt, elfogadható volt, amit láttam.
Viszont a Petert alakító színész.. először is szeretném leszögezni, hogy nem Shiloh Fernandezzel van bajom, hanem azzal, hogy pont őt választották erre a szerepre. Nem tudom, ki hogy van vele, aki olvasta a könyvet, de én nem ilyennek képzeltem Valerie tiltott szerelmét. Sokkal rossz fiúsabbnak, markánsabb egyéniségnek, félelmetesebbnek, szenvedélyesebbnek. Itt is csak azt tudom ismételni, hogy ízlések és pofonok, nekem nem jött be így az egész.
Gary Oldman viszont tökéletes választásnak bizonyult! A gonosz, kiállhatatlan és gyűlölhető karaktert nagyon pontosan ábrázolta, le a kalappal előtte.

Pontozás:
10/7 - Összesítve azokat a dolgokat, amiket eddig leírtam, a film nálam egy gyengécske hetes. A könyv jobban tetszett(mondjuk az sem annyira elképesztően nagyon), ez egy picit csalódás volt nekem, de nem hatalmas, csak egy pici. Nálam a tipikus "egyszer láttam, és jól van ez így" kategóriába tartozik. Örülök, hogy olvastam/láttam, de szerintem nem fogom megismételni egyiket sem.

Végezetül pedig, íme a film előzetes:



xx, Tadrihh1Dlove

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése